Protokół Nr II /7 /2016

posiedzenia Zarządu Związku Gmin „Kwisa”

z dnia  03 listopada 2016r.

W posiedzeniu wzięli udział członkowie Zarządu zgodnie z załączoną listą obecności.

Posiedzenie otworzył  Przewodniczący Zarządu p. Leszek Leśko. Powitał członków Zarządu. Do Protokołu Nr II/6/ 2016r z dnia 11 października 2016r. nie wniesiono poprawek. Protokół przyjęto jednogłośnie.

Porządek posiedzenia przyjęto zgodnie z przesłaną propozycją.

Przewodniczący Zarządu oddał głos inwestorowi zastępczemu p.Czesławowi Pikuła, celem omówienia inwestycji w roku 2016 i 2017. Inwestor zastępczy poinformował, iż dziennik budowy został zakończony w 2014r. Przebudowę należy jednakże kontynuować. II etap budowy nie został ukończony. Oświetlenie i nowy piec ogrzewania gazowego funkcjonują bez zastrzeżeń, natomiast kociarnia w tym kształcie jest nie do przyjęcia, gdyż jest niezgodna z dokumentacją. Omówił dokładnie stan inwestycji, które należy kontynuować, aby były zgodne z dokumentacją i pozwoleniem na budowę. Największą inwestycją, jaka nas czeka to budowa zbiornika p.poż, którego koszt budowy bez wiaty to ok. 100 tys. zł. oraz budowa zbiornika na zimną wodę.

Przewodniczący Zarządu podsumowując stwierdził, iż I etap został już zakończony, natomiast II jeszcze nie.   Jeśli chodzi o kociarnię, to nie planowano  na nią adaptacji bunkra. Należy jednak sfinalizować poprawienie dokumentacji, tak aby została zaakceptowana przez Starostwo Powiatowe. Nie zastosowano fotovoltaiki, gdyż Związek nie był w stanie wykazać efektu ekologicznego i na ten cel nie otrzymał dotacji z WFOŚiGW. Zaproponowano wyłącznie pożyczkę. Związek już jest zadłużony w WFOŚiGW, gdyż skorzystał z pożyczki na I etap budowy, którą jeszcze spłaca. Operator schroniska ma inne potrzeby związane z kociarnią. Zarząd przychylił się do jego prośby, wiedząc o tym, iż nie ma tego zadania w dokumentacji. Zarząd wyraził zgodę na zaadoptowanie istniejącego bunkra na kociarnię a nie na jego przebudowę. Przebudowa bunkra wyniosłaby ok. 130 tys. zł  i bez ogłoszenia przetargu zlecenie robót byłoby niemozliwe. Zwrócił się do inwestora zastępczego aby uzgodnił dokumentację w Starostwie, tak aby adaptację bunkra zaakceptował na kociarnię. Ponadto należy zlecić projekt adaptacyjny tego bunkra.

Te sprawy należy bezwzględnie uporządkować. Inwestor zastępczy zobowiązał się do przygotowania spisu robót, które należy wykonać w schronisku w terminie do dnia 10 listopada br.

P. Zbigniew Hercuń  stwierdził, iż koty na terenach wiejskich  nie są problemem. Zwrócił uwagę, iż zdrowe koty są bardzo pożyteczne w środowisku naturalnym, natomiast w schronisku winny się znajdować  wyłącznie koty chore. Przeprowadził analizę kosztów wg wpłat gmin na utrzymanie schroniska wg przedziałów ilości mieszkańców ( do 5 tys., od 5-10 tys. itd.). Utrzymanie kota w schronisku to kwota ok. 300 zł miesięcznie. Liczba tych zwierząt w schronisku wg przedstawianych informacji rośnie w zastraszającym tempie. Poza tym należałoby się również  zastanowić, czy gminy, które dostarczają dużą ilość zwierząt nie powinny dopłacać za utrzymanie dodatkowego psa. Należy też wziąć pod uwagę ilość adopcji, biorąc pod uwagę fakt, że do niej należą psy młode, stare zaś będą w schronisku dożywotnio.

Pan Andrzej Jasiński stwierdził, iż to rozwiązanie pociąga za sobą dwa niebezpieczeństwa, a mianowicie:

1.    ekonomiczne – bo jeśli dopłacać to komu?   

2.    moralne – zasady funkcjonowania schroniska zostały przedstawione radom gmin, z których jasno wynikało, że nie ma limitu w dostarczaniu zwierząt do schroniska. Każda gmina płaci od mieszkańca. W przedstawionej wersji sytuacja odmieniłaby się,

Poza tym  posiadamy wystarczająco miejsc w schronisku dla naszych bezdomnych zwierząt. Schronisko zostało wybudowane dla 200 zwierząt, a przebywa w nim średnio do 146.

Zarząd stwierdził, iż wyłącznie pracownicy odpowiedzialni w gminach za bezdomne zwierzęta powinni panować na sytuacją. Kierownik biura przygotuje informację, ile jest zwierząt w schronisku skazanych na spędzenie w nim życia dożywotnio. Ponadto operatorowi powinno zależeć na adopcjach.

Podsumowując dyskusję Przewodniczący Zarządu stwierdził, iż należy bezwzględnie dokończyć adaptację bunkra na kociarnię, dobudować nowe kojce, i zbiornik p.poż., natomiast z dokumentacji wykreślić dobudowę budynku dla ciepłolubów.

Zarząd pozytywnie rozpatrzył prośbę PPHU Import Export Izabela Jasińska z dnia 28 października 2016r. na przedłużenie umowy na wykonanie robót budowlanych wg umowy nr ZGK.0543.1.6.2016 z dnia16 lipca  2016r.  do dnia 15 grudnia 2016r. Wymieniona umowa zawarta była do dnia 31 października 2016r. Zarząd upoważnił Przewodniczącego Zarządu do podpisania aneksu.

Skarbnik Związku p. Krystyna Ratuszyńska  omówiła przygotowane projekty uchwał. Po dyskusji Zarząd podjął:

1.    3 głosami za Uchwałę Nr II/42/2016 w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Związku Gmin „Kwisa”,

2.    3 głosami za Uchwałę Nr II/43/2016 w sprawie przyjęcia projektu budżetu Związku Gmin „Kwisa” na 2017r.

Ponadto Skarbnik Związku poinformowała o zmianach do budżetu w związku z przyjęciem gminy Wleń w skład członków Związku. Kierownik biura przygotuje i prześle umowę na kwotę 55 tys. zł do gminy Wleń. Taką kwotę wpłacała każda gmina, która przystępowała do Związku  w związku z realizacją zadania pod nazwą   schronisko dla bezdomnych zwierząt małych.  Zarząd zaproponował, aby Zgromadzenie Związku obyło się w gminie Wleń w dniu 6 grudnia 2016r.

Kierownik biura uzgodni termin z Przewodniczącym Zgromadzenia oraz Burmistrzem Wlenia.

 

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała  Anna Streit.

 

                                                                                        Przewodniczący Zarządu

                                                                                          Związku Gmin „Kwisa”

                                                                                                   Leszek Leśko

                                                                                                Burmistrz Olszyny